Тихе божевілля рекламного бізнесу: непоради для тих, хто хоче йти в рекламу

Тихе божевілля рекламного бізнесу: непоради для тих, хто хоче йти в рекламу

Не йдіть в рекламу. Серйозно. Це важкий хліб.

Щоб втілити вашу ідею, в неї потрібно вкластися. Якщо ви не вмієте її продати, вона не коштує нічого і навіть мінус. Тому вам потрібно навчитися продавати і відстоювати свої ідеї. Будьте готові аргументувати кожне своє рішення, будьте готові до того, що вам не повірять на слово. І, власне, це справедливо.

Багато років тому я прийшов у творчий бізнес. Дуже добре пам’ятаю свою першу презентацію креативу. Я тоді ще небагато розумів у дизайні, мало що розумів в маркетингу і в комунікації. Я дуже хвилювався. Я думав: блін, я ніс клієнтові три ідеї; як людина, яка із самого початку стежила за їх створенням, я розумів, де є об’єктивно вузькі місця. Тому що вони є у будь-якій ідеї і у будь-якій концепції. Я задовбав творчу команду проекту, виписав всі об’єктивні аргументи, які клієнт міг висунути щодо тієї чи іншої ідеї. Потім сів і виписав собі на листочок всі контраргументи, які йому скажу. Найбільше я охренів (досі добре пам’ятаю цю презентацію) від того, що клієнт не поставив мені жодного об’єктивного питання. Він питав у мене про все, що завгодно: «Чому кольори нединамічні?», «Чому форма нестійка?» … Тобто, це звучить приблизно так для людини, яка на цьому розуміється: «Лампа, плакат, п’ятка».

 

 

Тоді я був досить сильно здивований. І рекомендую усім в такому випадку керуватися порадою, яку дав мені колись у своїй чудовій книзі Сергій Довлатов. Він сказав приблизно таке: «На абсурд потрібно відповідати ще більшим абсурдом, а в ідеалі – тихим божевіллям». Вам варто освоїти цю пораду.

Чи є сенс витрачати своє життя, щоб працювати режисером, рекламником, креативником? Мені здається, що найголовніша амбіція, яку можна тут реалізувати і яку складно реалізувати в багатьох інших професіях – це змінити світ. Якщо ви не хочете змінити світ – не займайтеся цим, тому що інших причин для цього, мені здається, немає.

Якщо ви працюєте у творчому бізнесі, дуже велике значення має та людина, яка є вашим клієнтом, тому що він платить вам гроші. Але вам потрібно пам’ятати про дві речі. Коли ви створюєте комунікацію, то ваш справжній клієнт – це не ваш клієнт, це клієнт вашого клієнта, той,  хто платить гроші йому. Якщо ви будете «лапочкою» і погоджуватиметеся з усім, що каже клієнт, але в підсумку ваша комунікація не буде ефективною і не вирішить поставлені перед нею завдання, то з вами, швидше за все, не захочуть дружити і працювати вдруге.

Вам потрібно навчитися говорити «Ні».

Ми – досить жорстке агентство в комунікації з клієнтами, і не всім це підходить. Я прихильник теорії, що нас не треба любити під час роботи з нами. Нас потрібно любити за результат, який ми даємо. Ми справді глибоко намагаємось зрозуміти те, що потрібно клієнтам наших клієнтів, тому що інакше ефективна реклама не виходить. Не бійтеся говорити «ні», це, напевно, одне з найкорисніших вмінь.

Важливо вміти засукати рукава і піти до тих людей, для яких ви знімаєте. Якщо ви не знаєте життя людей, про яких знімаєте, якщо не знаєте, про що вони по-справжньому думають, якщо не розумієте, чим вони живуть, то у вас не вийде зняти хороший матеріал. Багато київських хіпстерів-рекламників, які не виходять за периметр Бессарабки, не розуміють, як працює насправді життя України.

Ми працювали над багатьма проектами, які зосереджені в регіонах, і це зовсім інше життя. Наприклад, у нас є регіональний клієнт з Полтави, і, одного разу поїхавши туди, я зрозумів, що мало знав про людей, які є його клієнтами. Це магазин господарських товарів, де все коштує зовсім недорого.  У мене був чудовий досвід пожити на 50 гривень в день. Що і вам раджу. Це справді дуже змінює світогляд і змінює фокус того, про що з ними потрібно говорити.

Друзі, сьогодні у вас набагато більше можливостей, ніж було п’ять, сім, десять років тому. Адже є багато чудових агентств, з’являються фестивалі, де ви можете заявити про себе. Я бажаю кожному з вас бути сміливим, не дивитися ні на кого і нікого не слухати, особливо мене.

Якщо ви справді дуже хочете – у вас, безумовно, вийде.

Бажаю вам успіху!

Гліб Петров, партнер агентства Madcats і серійний рекламник

Записала Ірина Скакун